نکات مهمی که قبل از خرید اجاق گاز باید بدانید
تاریخ : سه شنبه 18 مهر 1402
نویسنده : khoram


توجه داشته باشید که در هر خانه ای با برق 220 ولت می توانید از اجاق گاز استفاده کنید اما اگر قصد خرید اجاق گاز را دارید باید از لوله گاز بودن خانه خود مطمئن شوید و در غیر این صورت باید از پروپان یا همان کپسول استفاده کنید. البته امروزه بیشتر شهرها دارای گاز طبیعی هستند، اما هنوز مناطق روستایی هستند که متاسفانه فاقد آن هستند.

مهمترین فاکتورها در خرید اجاق گاز

به طور کلی، فر باید برای نیازهای آشپزی شما مناسب باشد. چه یک سرآشپز حرفه ای باشید و چه مبتدی، به تنهایی یا با یک خانواده پرجمعیت زندگی می کنید، اجاق گازی سناپویان  که انتخاب می کنید انتظارات شما را برآورده می کند. برای این کار باید ویژگی های زیر را در نظر بگیرید.

1. نوع اجاق گاز

بسته به سیستم جرقه زنی که اجاق گاز به آن تعبیه شده است، می تواند یک نوع پایلوت سنتی یا یک نوع الکتریکی پیشرفته باشد. نوع پایلوت جریان ثابتی از گاز را برای روشن نگه داشتن شعله با مصرف انرژی بیشتر از حد لازم فراهم می کند. اما نوع برقی آن از جریان الکتریکی استفاده می کند که در ابتدای سیکل گرمایش روشن می شود و نیازی به جریان مداوم ندارد بنابراین مصرف انرژی آن کم است.

2. اندازه اجاق گاز

اندازه اجاق گازی که می خواهید بخرید به اندازه آشپزخانه، میزان پخت و پز روزانه و تعداد افراد خانواده بستگی دارد.

اگر فضای آشپزخانه شما محدود است و می خواهید از آن نهایت استفاده را ببرید، اجاق گازی فضای کمتری را نسبت به فر گازی اشغال می کند. این نوع اجاق گازها می توانند آشپزخانه شما را بزرگتر نشان دهند. اما به یاد داشته باشید که این فرهای گازی فر ندارند و اگر می خواهید یک کیک خوشمزه بپزید باید فر یا توستر جداگانه بخرید.

اگر تعداد افراد خانواده شما کم است، اجاق گاز با شعله کم مناسب تر است. مثلا در خانواده ای 3 یا 4 نفره دو اجاق گاز جوابگوی نیاز خانواده است و از فضای کمتری استفاده می شود. (البته اگر همیشه مهمان ندارید.)

اجاق گاز رومیزی نیز گزینه مناسبی برای آشپزخانه های کوچک هستند، اما  لوازم جانبی اجاق گاز مبله بوش معمولا قیمت آن ها از همه مدل های دیگر بیشتر است.

اگر می خواهید از اجاق گاز استفاده کنید، فضای آشپزخانه را اندازه بگیرید. اگر بین دو کابینت قرار می گیرد، باید آن را با دقت اندازه بگیرید. به طور کلی سایز اجاق گازهای استاندارد حدود 30 اینچ یا 75 سانتی متر است اما مدل های کوچکتر و بزرگتری نیز وجود دارد. در این تصویر اجاق گاز ایستاده را مشاهده می کنید که کاملاً بین دو کابینت قرار می گیرد:

3. قدرت حرارتی اجاق گاز

هنگام خرید اجاق گاز به ظرفیت حرارتی آن توجه کنید. خروجی حرارت اجاق گاز مقدار گرمای آزاد شده توسط شعله است و واحد اندازه گیری استاندارد آن Btu/hr است. (BTU مخفف واحد حرارتی بریتانیا در ساعت است و به صورت BTU/hour نوشته می شود). در ایران این توان گرمایشی بر حسب کیلووات محاسبه می شود. توان حرارتی شعله در اجاق گازهای معمولی از 5000 تا 12500 BTU در ساعت (3.6 کیلووات معادل 1.4 کیلو وات) متغیر است.

به طور کلی بهترین خروجی حرارت برای هر شعله اجاق گاز خانگی 2.05 کیلو وات (معادل 7000 BTU) است. دمای بالاتر از این مقدار برای رستوران ها مناسب است. با این حال، اجاق‌های گازی معمولاً شعله‌هایی با حرارت یکسان ندارند و برخی از شعله‌ها 0.87 تا 1.4 کیلو وات (معادل 3000 تا 5000 BTU) درجه بندی می‌شوند.

4. نوع اجاق گاز

هنگام خرید اجاق گاز باید به جنس آن نیز توجه کرد. به طور کلی اجاق گازها در انواع زیر تولید می شوند.

تمام استیل: اکثر اجاق گازها از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند زیرا محیط آشپزخانه معمولاً مملو از بخار آب است که باعث زنگ زدگی فلزاتی مانند آهن می شود. محدوده گاز فولادی حتی در صورت گرم شدن شدید در برابر آسیب مقاوم است.

استیل گلس: رویه این اجاق ها شیشه ای است اما لبه های آن ها فولادی است. این اجاق گازها به لطف ترکیب شیشه و فلز، زیبایی خاصی را به فضای آشپزخانه می بخشند، ضمن اینکه دوام و مقاومت خوبی دارند.

شیشه: این اجاق گازها از شیشه بسیار مقاوم در برابر حرارت ساخته شده اند و جلوه بسیار زیبایی دارند. اما نگهداری و نظافت این اجاق گازهای ظریف و زیبا دشوارتر است.




|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید